Wielka Mała Flota

Blog o nietypowym modelarstwie

Wpis

niedziela, 24 lipca 2011

Typ Lublin

Witam!

Dziś trochę o polskich jednostkach pływających, służących do desantu morskiego.

 

     Tuż po wojnie Polska Marynarka Wojenna dysponowała szeregiem mniejszych i większych, młodszych i starszych, jednostek desantowych, głównie produkcji niemieckiej i amerykańskiej. Niemieckie trafiły do nas jako zdobyczne, bądź były podnoszone z dna morskiego oraz dna rzek i jezior, i remontowane. Amerykańskie zaś, były kupowane z nadwyżek wojennych. Jednostki te nie przedstawiały większej wartości bojowej. Jednakże w polskiej (radzieckiej ;)) doktrynie wojennej ważną rolę miały spełniać morskie oddziały desantowe. Zmusiło to nas do zaprojektowania okrętów, które podołałyby zadaniom desantowym w wymaganym zakresie.

 

     W latach 60, w Stoczni Północnej w Gdyni ,opracowano projekt okrętu, który okazał się strzałem w dziesiątkę. Projekt 770, bo o nim mowa, był w zasadzie pierwszym prawdziwym okrętem desantowym służącym w PMW. Konstrukcja ta była tak dobra, że zbudowano aż 108 takich okretów, rzecz jasna nie wszystkie dla PMW. Służyły one w flotach Związku Radzieckiego, Ukrainy, Azerbejdżanu, Wietnamu, Egiptu, Polski.

 

     Projekt 770 w swej prostocie, doskonałej dzielności morskiej, stał się matką i ojcem kilku podobnych konstrukcji w Polsce - okrętów desantowych typu Lublin (o którym za chwilę więcej) oraz w Grecji - klasa Jason, Niemczech - klasa Frosch I i Rosji - klasa Ropucha.

Projekt 770

 

Typ Lublin

Okręt konstrukcją zbliżony do projektu 770, zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku w latach 1989-1991. Zbudowano 5 takich okrętów: OORP - Lublin, Poznań, Toruń, Kraków, Gniezno.

 

     Są to okręty z ładownią wzdłuż całej długości kadłuba, co zapewnia im w miarę dużą pojemność, wyposażone w rampę przednią i tylną oraz tory minowe. Mają wyjątkowo małe zanurzenie, co pozwala im niekiedy podpływać niemal na samą plażę. Są jednostkami transportowo-minowymi z możliwością trałowania (bardzo wszechstronne). Jak na polskie standardy mają silne uzbrojenie defensywne. Posiadają również miotacze ładunków wybuchowych, służące do przygotowania wybrzeża pod desant. Są jednostkami stale modernizowanymi, utrzymywanymi w dobrym stanie technicznym, często biorą udział w ćwiczeniach. Są jednymi z lepszych okrętów w swojej klasie na Bałtyku. Biorą udział w przewożeniu polskich żołnierzy na miejsce zagranicznych manewrów.

 

Charakterystyka okrętu:

Okręty minimalnie różnią się między sobą. Dane które podaję dotyczą ORP lublin.

wymiary: 95,8 m/ 10,8 m

uzbrojenie: cztery podwójne morskie zestawy artyleryjsko rakietowe kal. 23 mm Wróbel (w skład jednego zestawu wchodzi podwójne działko 23 mm i stół dla dwóch rakiet plot. Strzała 2M)

                 miotacze ładunków wybuchowych

                 opcjonalnie miny

ORP Lublin

 

Charakterystyka modelu:

wymiary: 10,3 cm/ 1,2 cm

uzbrojenie: j/w

Model powstawał 2 dni, robocznogodzin 12:P

ORP Lublin a

 

ORP Lublin b

 

ORP Lublin c

 

ORP Lublin d

Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
aha511
Czas publikacji:
niedziela, 24 lipca 2011 18:40